Przejdź do treści

Standardy działalności

Etyka i dobre praktyki w działalności naukowej

Fundacja na rzecz Nauki Polskiej pragnie brać czynny udział w kreowaniu dobrych praktyk etyki zawodowej naukowców prowadzących badania w Polsce, jak i przyczyniać się do wypracowywania reguł i doświadczeń w zakresie standardów etycznych, jakie powinny obowiązywać w polskich instytucjach naukowych. W formie kodeksów definiuje więc zasady i wartości obowiązujące

O możliwości naruszenia zasad etycznych, zgodnie z ww. Regulaminem, Fundację może poinformować każda osoba posiadająca takie informacje (zaś pracownicy i eksperci Fundacji, mają taki obowiązek).

Zgłoszenia należy kierować na adres:

Skład komisji

  • Prof. dr hab. Renata Bilewicz – Przewodnicząca – Wydział Chemii, Uniwersytet Warszawski
  • Prof. dr hab. Wojciech Gawlik – Instytut Fizyki, Uniwersytet Jagielloński
  • Prof. dr hab. inż. Leon Gradoń – Wydział Inżynierii Chemicznej i Procesowej, Politechnika Warszawska
  • Prof. dr hab. Elżbieta Jung – Instytut Filozofii, Uniwersytet Łódzki
  • Prof. dr hab. Kazimierz Stępień – Obserwatorium Astronomiczne Uniwersytetu Warszawskiego
  • Prof. dr hab. Zofia Szweykowska-Kulińska – Wydział Biologii, Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu
  • Prof. dr hab. Wojciech Tygielski – Instytut Historii Sztuki, Uniwersytet Warszawski
  • Prof. dr hab. n. med. Magdalena Zielińska – Instytut Medycyny Doświadczalnej i Klinicznej im. M. Mossakowskiego Polskiej Akademii Nauk

Europejska Karta Naukowca i Kodeks postępowania przy rekrutacji pracowników naukowych

Europejska Karta Naukowca i Kodeksu Postępowania przy rekrutacji pracowników naukowych to zestaw rekomendacji opublikowanych przez Komisję Europejską w celu zwiększenia atrakcyjności europejskiego rynku pracy dla naukowców. Rekomendacje obejmują szereg zasad, których powinni przestrzegać pracownicy naukowi oraz instytucje badawcze i grantodawcze. Dotyczą one kwestii etycznych, rekrutacji i oceny naukowców, warunków pracy badawczej oraz kształcenia i rozwoju badaczy.

Fundacja na rzecz Nauki Polskiej jako pierwsza instytucja w Polsce w 2012 roku uzyskała od KE logo „HR Excellence in Research”, przyznawane instytucjom, które wdrażają zalecenia Karty i Kodeksu.

Wdrażanie Karty i Kodeksu jest procesem ciągłym. Działania Fundacji w tym zakresie polegają cyklicznej analizie z udziałem ekspertów Komisji Europejskiej, co pozwala na utrzymanie wyróżnienia „HR Excellence in Research”.

Zapobieganie nadużyciom finansowym

Fundacja na rzecz Nauki Polskiej przestrzega norm prawnych i etycznych, zasad rzetelności, i uczciwości oraz pragnie zapobiegać nadużyciom finansowym, w tym konfliktowi interesów i korupcji. Obowiązek przestrzegania zasad prawości, odpowiedzialności i uczciwości spoczywa także na kandydatach i beneficjentach finansowanych przez FNP oraz ich kontrahentach. Fundacja stosuje szereg powiązanych działań, których celem jest zapobieganie wystąpieniu zdarzeń o charakterze nieprawidłowości czy nadużycia finansowego oraz budowanie kultury etycznego postępowania w tego rodzaju sytuacjach. Jednym z tych działań jest mechanizm umożliwiający sygnalizowanie potencjalnych nieprawidłowości i nadużyć.

Dowiedz się w jaki sposób Fundacja zapobiega nadużyciom finansowym >

Jako instytucja uczestnicząca w realizacji programów finansowanych ze środków strukturalnych UE, Fundacja przyjęła Politykę przeciwdziałania nadużyciom finansowym, która ma na celu:

  1. Tworzenie kultury etycznej przeciwstawiającej się działaniom niezgodnym z prawem;
  2. Skuteczne zapobieganie nadużyciom finansowym poprzez właściwe mechanizmy kontrolne, przeprowadzanie cyklicznych analiz ryzyka występującego w programie;
  3. Sprawną kontrolę i analizę informacji zewnętrznych
  4. Adekwatne raportowanie przypadków nadużyć.

Fundacja stosuje szereg działań minimalizujących prawdopodobieństwo wystąpienia nieprawidłowości nadużyć. Do działań tych należą m.in.:

  • szkolenia dla pracowników i informowanie ich o zagrożeniach,
  • składanie przez pracowników realizujących działania oświadczeń o bezstronności, poufności i braku konfliktu interesów oraz okresowa ich weryfikacja
  • kontrola wykonywania bieżących zadań,
  • unikanie powierzania realizacji zadań tylko jednemu pracownikowi,
  • stosowanie zasady „dwóch par oczu” podczas zadań wymagających podejmowania decyzji,
  • okresowe dokonywanie analizy ryzyka wystąpienia nadużyć finansowych,
  • zapewnienie przejrzystości procedur,
  • przeprowadzanie postępowań w zakresie kodeksu etycznego kandydatów i beneficjentów FNP.

Zgłoszenia o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach można przysłać anonimowo przy czym zgłaszający może zostać poproszony o kolejne informacje, w celu ułatwienia wyjaśnienia problemu oraz o ujawnienie swej tożsamości i kontaktu, w przypadkach informacji zawierających dane osobowe. Jednocześnie gwarantujemy zachowanie poufności wszystkich danych.

Dokumenty

Zarówno pracownicy FNP, jak i osoby fizyczne niebędące pracownikami FNP lub instytucje zewnętrzne mogą zgłaszać nieprawidłowości lub nadużycia finansowe za pomocą udostępnionego wyłącznie do tego celu adresu mail:

alt text
x

Ja wszystko mam, bo tak już mam

* Klikając "Subskrybuj" wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z Klauzulą informacyjną